ObrázokNiekedy nie je nič ľahšie ako dostať dobrý nápad. Myslím, taký ten kreatívny nápad, niečo vytvoriť, naprogramovať, napísať, zorganizovať. Nejako prispieť do reality okolo seba. Vlastne vás tie nápady môžu bombardovať každý deň a pritom pre to nič nemusíte robiť. Mám veľa známych, ktorí mi už neraz rozprávali o svojich ideách a tom aké by bolo super ich uskutočniť. Tvrdá realita sveta nápadov je, že môžu strašne ľahko zomrieť. Môžu zomrieť na toľko veľa spôsobov, že ak všetko prežijú a sú dotiahnuté do konca, tak je to taký malý zázrak. Ako si taký nápad nezabiť ale naopak, spraviť z neho realitu je hlavnou témou knihy Making Idea Happen od Scotta Belskeho.

Kniha je podľa autora určená hlavne kreatívnym ľudom. To je ale samozrejme pojem, ktorý nemá jasnú definíciu ani hranice. Aj prístup autora k realizácii nápadov je taký, že je jedno či idete maľovať obraz, vymyslieť nový produkt alebo zrealizovať nejakú dobročinnú akciu. Proste máte nápad a bude to chcieť nejaké kroky a energiu aby sme ho zrealizovali. To ale ešte nieje všetko.

Kniha je rozdelená do troch častí, pričom tá práva sa venuje tomu úplne základnému, bez čoho žiaden nápad neprežije. Organizovaniu a krokom realizácie. Je jedno, že ste kreatívny umelec, ktorého poháňa múza, aj vy si do istej miery budete musieť zorganizovať svoju prácu a začať sa sústrediť na jej vykonanie. Inak je dokončenie čohokoľvek v nedohľadne.

To čokoľvek autor nazýva projekt. A projekt pozostáva z x základných krokov, ktoré chcete vykonať. Je to myšlienka, ktorá sa chvalabohu opakuje skoro pri všetkých knihách a systémoch o produktivite. Prečo chvalabohu? Lebo asi to bude naozaj také jednoduché a bude to fungovať ak všetci tí coachovia, autori a tréneri dospeli v podstate k jednému systému.

Potrebujete si teda zadefinovať základné kroky a začať ich postupne po jednom realizovať. Aby ste sa v tom nestratili, potrebujete nejakú organizáciu a to je v tomto prípade „Action Method“. Čo je niečo na štýl GTD metódy o ktorej som už písal. Len jednoduchšie. Potrebujete tiež prioritizovať a sústrediť sa na vykonávanie.

Práve na to posledné je u Scoota hlavnou témou na záver prvej časti v kapitole s krásnym názvom „Mentálne verný“. Opisuje spôsoby ako sa zbaviť toho všetkého ostatného, čo vás vyrušuje aby ste ostali verný tomu svojmu nápadu, ktorý práve tlačíte vpred.

Druhá časť má názov „The Forces of Community“ a je o tom, ako využiť spoločnosť okolo vás aby vám pomohla realizovať nápad. Sú tu rady, s ktorými ste sa už mohli stretnúť inde, ako napríklad zdieľa svoje ciele a postup s komunitou ale aj myšlienka toho, že si môžete v tej komunite nájsť niekoho, kto vám pomôže nápady zdieľať.

Scott v tomto prípade hovorí o troch druhoch ľudí: Dreamers (ja ich volám Vizionári), Doers (moji Realizátory) a Incrementalist (to je pre mňa nová kategória). Tí prvý majú víziu, vedia ako vyzerá cieľ ale nie sú vždy schopní k nemu dôjsť. Tí druhý (Doers), vedie veľmi dobre realizovať zadanie, ktoré dostanú. Ideálna je ak vznikne dvojica, ktorá je kombináciou týchto dvoch kategórii. Zatiaľ čo jeden určuje smer, druhý sa stará o realizáciu. A tí tretí (Incrementalist)? To je krvná skupina 0. Teda sú schopný fungovať ako Vizionári aj ako Realizátori, podľa toho ako sa správa ten druhý zo skupiny. Takže čo ste vy a koho by ste potrebovali to tímu?

Tretia a posledná časť má názov „Leadership capabilities“ a ako je názov napovedá je o realizácii nápadov vo vedení ľudí. Ako viesť a byť pri tom kreatívny? Ako viesť kreatívnych ľudí? A ako viesť sám seba aby ste boli kreatívny a nakoniec všetko dotiahli do konca?

Ak vlastná realizácia nápadov je ťažká tak realizovať ich v tíme je ťažšie dvakrát toľko. Okrem všetkých tých problémov, ktoré môžu realizáciu stretnúť ak ste sám, pridávajú sa aj problém s ľudskou povahou ostatných ľudí v tíme a tiež ich vzťahov. Tu už nestačí metóda realizácie, kedy si vypíšete nasledujúce kroky a začnete ich realizovať. Tu už musíte vedieť navodiť prostredie, ktoré podporuje postup. Napríklad aj pomocou takzvanej „Done Wall“ čo je vlastne miesto (niekde na stene), kde si váš tím bude značiť všetko čo sa mu podarilo. Lebo úspech podporuje úspech.

Táto kniha je tak trochu zvláštna kniha o time managemente. Je to totiž naozaj určená ľudom, ktorý majú toľko nápadov, že jeden dokážu ubiť druhý (máte tiež niekedy ten stav, kedy vám niečo nové úplne odsaje energiu z niečoho, čo práve realizujete?). A ak realizáciu nezabije iný nápad tak to môže byť celkom ľahko vaše prostredie. Ak sa dostávate do takýchto stavov, tak vám knihu môžem odporučiť. Ja už mám o time managemente a realizácii čo-to načítané ale skoro vždy nová kniha prinesie niečo nové. Jedna z vecí, ktorú som si napríklad odniesol z tejto je tzv. „Shipping“. To je proste metóda alebo osobný postoj (pôvodne od známeho autora Setha Godina), kedy sa jednoducho prinútite k zverejneniu výsledkov svojej práce. Či už je to článok, nový produkt, obraz, galéria fotiek. Jednoducho ak už nedokážete pokračovať ďalej tak to zverejníte. Ten nápad tým môže zomrieť (ak nebol dostatočne hotový) ale to by zomrel tak či tak. Alebo môže dostať novú energiu (napríklad v podobe pozitívneho spätného ohlasu od komunity) a vy na ňom opäť začnete s chuťou pracovať. V každom prípade vás vie aj zomierajúci projekt posunúť ďalej.

Scott Belsky je autorom projektu https://www.behance.net/ čo je niečo ako komunitná sieť pre kreatívnych ľudí, takže o ťažkostiach kreatívnych ľudí vie svoje. Ja jeho knihu môžem odporučiť každému, kto má tiež pocit, že mu pri vlastných nápadoch dochádza dych. Tá kniha vás môže totiž posunúť ďalej.