Welcome!

Modularity or How to Properly Split Software

Divide and Conquer je známa fráza z antiky ako zvládať nepriateľov, ale aj názov algoritmu na riešenie problémov. Rovnaká fráza sa dá použiť aj na delenie softvéru na menšie časti, teda jeho modularizáciu. To, že softvérové riešenie musíte v nejakom momente začať deliť na menšie časti, je základný fakt vývoja. Čo ale nie je tak jasné je...

The Universal Tool of Time-Management - the Word “No”

On the imaginary axis of the amount of work, obligations, hobbies, and interests, there is only a single point about which you should know. You should know it because it is not wise to miss it. Irrespective of which time-management method you use, how much you are motivated, and how well you can optimize your time and fill the gaps in your plan, there is a physical limit to ...

Business and Technology - Software is a Story of Two Domains

Different people can see the same software project differently. A project manager will see it as a combination of project parameters - budget, deadlines, and amount of work. A business analyst will understand it as a bearer of business value for the users. A database administrator will see it through data - where and what data is saved, in what quality, etc. For...

Why study at a college

There are several things, which have a fundamental impact on the quality of our life. Most of them are difficult to change. It is like a deck of cards that you get at the beginning of the game, and you have to play with them. Whether you are born during peaceful times or during war. In a free country or in a dictatorship. In a family that works or not. If you are born healthy or...

HTTP/2

HTTP je jedným zo štandardov, na ktorých stojí internet. Pôvodne vznikol, aby poskytoval dokumenty uložené na serveroch, dnes sa ale používa okrem dokumentov aj na výmenu údajov, a to nie len medzi používateľom a serverom, ale aj medzi servermi navzájom. Výhodou HTTP je jeho jednoduchosť, ale zároveň aj schopnosť prispôsobiť sa. Svet IT ale neustále napreduje a na všetko...

Technologický dlh – nezvaný hosť

Už je to pekných pár rokov, čo vznikol článok Technologický dlh a prečo to nie je jedno. V ňom som napísal, že technologický dlhý vzniká vtedy, ak softvérovému riešeniu ostanete niečo dlžní. Jednoducho neurobíte nejakú robotu, ktorú ste mali. A robota (ako je všeobecne známe) sa sama neurobí. Odvtedy pretieklo veľa vody a ja som videl veľa projektov, veľa...

Húževnatosť je základná zložka úspechu

Sedemkrát padni. Ôsmykrát vstaň. To je japonské porekadlo a reprezentuje prístup, keď to človek len tak jednoducho nevzdá. Húževnatosť možno beriete ako bežný pojem, ktorým viete opísať niektorého človeka. Ale možno by stálo za to zamyslieť sa, či to nie je jedna z dôležitých (možno až nevyhnutných) vlastností úspešných ľudí. Presne nad tým sa zamyslela Angela Duckworth...

Infraštruktúra ako skladačka

Svet IT je neustále v pohybe. Je v pohybe, lebo sa neustále snaží splniť nové a nové požiadavky, ktoré sú na neho kladené. A pritom si pravidelne vytvára problémy, ktoré sa v ďalšom vývoji snažím riešiť. Medzi takéto problémy patrí napríklad možný rozdiel medzi vývojárovým a produkčným prostredím (kto by nepoznal známu vetu: „Ale na mojom počítači to ide.“), alebo komplexnú...

Udržateľná architektúra

V dnešnej dobe nie je ťažké napísať softvér. Materiálov o tom, ako programovať, sa dá nájsť na internete mnoho, a veľa vývojových prostredí a platforiem je zadarmo. Napísať nejako softvér nie je naozaj ťažké. Čo je ťažké, je napísať softvér, ktorý sa aj o 5 rokov ďalšieho vývoja a opravy chýb bude vyvíjať rovnako jednoducho ako na začiatku. To je ozajstný...

Asynchrónne správy alebo Reactive Extension

Asynchrónne programovanie je dnes už bežná vec. Množstvo spracovaných údajov sa zväčšuje. Čas na ich spracovanie má byť čo najkratší. Zároveň je už dnes komunikácia po sieti úplne bežná, a to je jedno z najčastejších asynchrónnych operácií vôbec. Bola len otázka času než sa začnú objavovať metódy, knižnice a frameworky, ktoré budú brať asynchrónne programovanie ako základ ich...

en_USEnglish