Náklady firiem na vytváranie motivácie u zamestnancov nie sú malé. Obľubené sú teambuildingové akcie, výlety, finančné prémie a pod. To všetko stojí peniaze. A pritom čínnosť ako je vývoj softvéru (a vývoj všeobecne) môže byť sama o sebe natoľko zaujímavá, že sa stáva motiváciou. Ak neveríte, dá sa to jednoducho overiť. Môžete si skúsiť Fedexday.
Pre zamestnancov je Fedexday zážitok, pre zamestnávateľa sa to nedá nazvať inak ako veľa muziky za málo peňazí. Fedexday je súťaž, kedy za 24 hodín (preto ten Fedex v názve) musíte vyvinúť a dodať (t.j. musí to byť funkčné) nejaký výsledok. Pre softvérové firmy to znamená hlavne dodanie softvéru. To, na čom budete pracovať, akú technológiu použijete a s kým na tom budete pracovať, je na vás. Práve táto sloboda venovať sa niečomu, na čo ste si už možno dlho brúsili zuby, je hlavným motorom akcie. Je to síce súťaž a na konci je vyhlásenie víťaza, ale žiadne reálne vecné ceny nečakajte. Tie by len poškodili hlavnú motiváciu a tou je zvedavosť a snaha niečo dokázať. Fedexday neznamená len, že môžete robiť, na čom chcete, ale aj to, že máte na to 24 hodín a nie viac. Za ten čas musíte byť schopný dodať to, čo ste si predsavzali.
Pred určitým časom som sa takejto akcie zúčastnil a myslím si, že je to niečo, čo je prospešné pre firmu aj zamestnanca naraz. Zamestnanec môže zažiť nevšednú akciu, pri ktorej si otestuje novinku alebo vytvorí niečo, po čom už dávno túžil. Firma zase za malý obnos (poskytnutie priestorov, pizza) u ľudí zvýši motiváciu k práci. Začať pracovať na obed jedného dňa, pracovať 24 hodín bez oddychu a na ďalší deň opäť na obed to prezentovať je zážitok, ktorý možno nie je až taký adrenalinový ako skok s bungee lanom, ale má svoju osobitosť. Jedna z vecí, ktorú vás to naučí je, že ste schopný dodať hotovú vec za kratší čas, ako ste mysleli. Pritom prostredie ani nástroje sa nemenia. Len vaša motivácia.
Fedexday vie byť pre firmu pomerne silným impulzom. Je podľa mňa lepší ako štandardná teambuldingová akcia, pretože ľudia si vyberajú, čomu sa budú venovať, a teda sú do toho viac zapojení ako do nejakých súťaží, ktoré niekto pripravil. Tímy sa formujú sami, myšlienky sa realizujú v krátkom čase a učiaca krivka je prudká. Po 24 hodínach máte dosť. Ste zrelý na sprchu a do postele. Ale kombinácia toho, že ste sa za tak krátky čas prehrýzli problémom a dodali niečo čo funguje, že ste pochopili, ako to máte celé postaviť a potom to postavili … to jednoducho stojí za to.
Príklad firmy, ktorá Fedexday pravidelne robí je Atlassian: http://www.atlassian.com/fedex-day